Правильно розставлений на полицях товар - не тільки спосіб презентації асортименту, але і спосіб зачепити покупця, показати йому кращі пропозиції. Правильна викладка вдало продемонструє товар і навіть самим непримітним продуктам дозволить бути на виду, полегшить їх пошук і вибір покупцями, а значить, підвищить продажі. А головне, вона не вимагає ніяких додаткових фінансових вкладень.
Як правильно розкласти товар на полицях і яких принципів дотримуватися – 10 рекомендацій, які не дадуть покупцеві пройти мимо.
1. Доступність пропозицій
Найбільше продають ті полиці, на яких товар відразу ж впадає в очі: їх називають «золотими» (на рівні від 1,2 до 1,7 м від підлоги). Вони знаходяться на рівні очей і грудей, і трохи нижче – на рівні рук. На них товари на видноті, тільки рукою дотягнутися і покласти в кошик. Полиці, які розташовані вище, гарні для помітних здалеку товарів, нижні використовують для важких упаковок і товарів, які шукають цілеспрямовано.
2. Для кращих товарів – кращі місця
«Золоті» або «гарячі» полиці завжди відводять під найкращі позиції. Це можуть бути пропозиції, які користуються великим попитом, або ті, які активно рекламують. Це товар, який приносить найбільший дохід, і він повинен розташовуватися ближче всього до покупця, щоб його не довелося шукати. Для просування менш запитуваних позицій є інші прийоми.
3. Блоки товарів
Всі товари однієї групи викладають спільно, і тільки акції є винятком. Об’єднують пропозиції по загальними параметрами: функціоналу, торговим маркам, розмірами, виду, тощо. Також можна розміщувати групами, які доповнюють один одного, або ці товари використовуються спільно. Скажімо, розетки та подовжувачі поруч на полиці – відмінне сусідство.
4. Ближче – дрібніший, далі – більший
Дрібний товар, а особливо ходовий, не повинен загубитися на загальному тлі, і аж ніяк не повинен тулитися в кутку або в глибині полиці. Його місце – перед очима покупця, можливо, з деякою часткою нав’язливості і елементами виразності. А ось той, що більше, можна і посунути далі: за рахунок розмірів його все одно помітять, і тим паче, якщо шукають.
5. Фігура і фон
Вирізняється товар на тлі інших – як в оправі, і він буде проданий з більшою ймовірністю, ніж той, який захований серед товарів. Нехай стане головною фігурою на загальному тлі та позиція, на яку зроблено ставку першочергового продажу. Чим ближче такий товар до очей покупця і чим краще виділяється, тим вірогідніше, що покупець покладе його до свого кошика.
6. Ніяких порожніх полиць!
Апріорі в магазині не повинно бути порожніх полиць, а на полицях – порожнього місця. Так що якщо пропозицій небагато або очікується завезення великої партії, все одно слід створити ілюзію достатку: розподілити товар так, щоб здавалося, що його багато. І розташування дзеркал над або за полицею – дуже непоганий візуальний хід. Покупець із задоволенням бере товар, коли бачить, що пропозицій на полицях багато.
7. Дешеве – зліва, найдорожче – справа
Людський погляд рухається саме так – зліва направо. У напрямку руху погляду і розміщують асортимент по зростанню ціни. Воно й логічно – спершу на очі трапляються більш доступні за вартістю товари, а ті, що дорожчі, з’являються в кінці. До високої ціни споживач підходить поступово, затримуючись біля полиці, і не йде відразу ж.
8. Максимальна помітність
Товар виставляють таким чином, щоб потенційний покупець без труднощів його помітив і ідентифікував. Якщо це, наприклад, світлодіодні лампи, весь блок товарів повинен бути звернений до покупця лицьовою стороною упаковки. А якщо потрібно привернути увагу до певної позиції – яскрава помітна деталь допоможе в цьому: цінник, стікер або навіть окрема викладка.
9. Гарне оточення
Менш відомі товари на тлі сильних товарних позицій, відомих і добре відомих, тільки виграють. Перебуваючи поруч з лідером продажів, навіть маловідомий товар буде проданий: спрацьовує «авторитет» впізнаваного товару, мозок покупця автоматично малює зв’язок між товарами і приписує менш впізнаваний якості більш відомого.
10. Правильне світло
Так, навіть світло впливає на поведінку покупця в магазині, і подбати про нього теж необхідно. Досвідчені мерчандайзери знають: ідеальний світловий фон в приміщенні повинен відповідати світловому фону на вулиці в день, коли і не надто сонячно, але і не дуже похмуро. Таке світло заспокоює, не дратує і налаштовує на здійснення покупок.